کامپوزیت دندان چیست؟ تفاوت بین کامپوزیت و لمینت

چکیده مقاله: کامپوزیت دندان چیست؟ مراحل قبل از انجام کامپوزیت دندان کامپوزیت دندان چگونه انجام می شود؟ معرفی انواع کامپوزیت. مزایا و معایب کامپوزیت دندان. چگونه از کامپوزیت دندان مراقبت کنیم؟ تفاوت بین کامپوزیت دندان و لمینت دندان آیا در کامپوزیت دندان تراشیده شده و آسیب دیده است؟ عمر مفید کامپوزیت دندان چقدر است؟ نکاتی در مورد انتخاب کامپوزیت دندان ...



:کامپوزیت دندان

امروزه دنیای زیبایی به قدری وسیع است که نمی توان مانند گذشته چارچوب خاصی برای آن تعریف کرد، زیرا سلیقه ها و تعریف زیبایی کاملاً متفاوت است، اما همچنان یک نکته برجسته دارد و آن آراستگی و آراستگی است. پاکیزگی یک صورت زیبا برای تثبیت نیاز به لبخندی زیبا دارد. گاهی انسان چهره ای زیبا با اندام های خوش فرم دارد اما به دنبال پنهان کردن لبخند خود است. عوامل مختلفی مانند: سیگار کشیدن، ژنتیک، آب ناسالم، تصادفات و ... باعث آسیب دندان می شود همین دلایل می تواند منجر به لبخند زشت و در نتیجه کاهش اعتماد به نفس شود!

مطمئنا همه به دنبال دندان هایی سفید، خط دار و متناسب هستند. روش های مختلفی برای داشتن چنین لبخندی وجود دارد که یکی از بهترین و برجسته ترین تکنیک ها کامپوزیت دندان است. می توان گفت در این تکنیک پیوند شیمیایی با دندان برقرار می شود. به این دلیل است که در مقایسه با سایر درمان های زیبایی دندان بسیار سریعتر و ارزان تر است.

?کامپوزیت دندان چیست
کامپوزیت به طیف وسیعی از درمان های زیبایی و ترمیمی دندان اشاره دارد. چیزی که ما به عنوان کامپوزیت دندان می شناسیم، در واقع رزین کامپوزیت نامیده می شود که به روش های مختلفی در دندانپزشکی استفاده می شود. می توان گفت کامپوزیت تکنیکی است که در آن از مواد همرنگ دندان استفاده می شود که از پلیمر ساخته شده اند. با استفاده از تکنیک کامپوزیت دندان می توان یک سری مشکلات دندانی را حل کرد که عبارتند از:
1. برخی ناهنجاری ها
2. بلند کردن و بزرگ کردن دندان های کوچک
3. اصلاح جزئی دندان ها
4. سطح و لبه دندان ها را اصلاح کنید
5. جایگزینی پرکردگی های قدیمی دندان یا پرکردن دندان های تازه پوسیده.
6. فضاهای بین دندانی: گاهی اوقات بین دندان ها فاصله هایی ایجاد می شود که ظاهر ناخوشایندی دارند. با کامپوزیت دندان می توان فاصله بین دندان ها را بسته کرد.
7. شکستگی دندان: ترمیم پرکردگی ها و ترک های جزئی در دندان ها. در برخی موارد ممکن است دندان در اثر تصادف شکسته و نظم دندان ها را مختل کند.
8. یک سری از انواع دررفتگی دندان: تغییر شکل و نامنظمی دندان ها در برخی موارد با کامپوزیت دندان قابل حل است. نیاز است.
9. برخی از انواع تغییر رنگ دندان: سفید کردن دندان به خصوص در مواردی که تغییر رنگ دندان با بلیچینگ برطرف نمی شود و با روش های دیگر قابل رفع نیست. این تغییر رنگ ها را می توان با کامپوزیت پنهان کرد.
اینها مشکلات دندانی هستند که با تکنیک کامپوزیت دندان قابل حل هستند.




: مراحل قبل از انجام کامپوزیت دندان

مطمئناً کامپوزیت برای هر تصمیم گیری در مورد زیبایی از این قاعده مستثنی نیست. قبل از انتخاب و اجرای این تکنیک ابتدا باید دانست که آیا کاندیدای مناسبی برای انجام این روش است یا خیر. ، هزینه ها، تعداد جلسات درمانی، نتایج به دست آمده و ... اطلاعاتی دارند که این اطلاعات در جلسه ای به نام مشاوره با دندانپزشک انجام می شود.

در این جلسه دندانپزشک با معاینات لازم علاوه بر پاسخگویی به سوالات فرد، اطمینان حاصل می کند که فرد از نظر سلامت لثه مشکلی جز مشکلات دندانی نداشته باشد. در ابتدا فرد مورد معاینه کامل دهان قرار می گیرد. در صورت مشاهده التهاب باید قبل از شروع کار برداشته شود و سپس برای کامپوزیت دندان اقدام شود. همچنین در این جلسه خواسته فرد مورد بررسی قرار می گیرد و انتظارات وی از کامپوزیت دندان مشخص می شود.

?کامپوزیت دندان چگونه انجام می شود

مرحله اول: پس از رفع مشکلات دندان و لثه، رفع پوسیدگی و رفع التهابات، نوبت به انجام کامپوزیت می رسد. اگر دندانپزشک نیاز به اصلاح داشته باشد، ابتدا بیهوشی تزریق می شود. دیگر نیازی به تزریق بیهوشی نخواهد بود.
_ برای رنگ کامپوزیت از دید شخص استفاده می شود. اگر فردی بخواهد دندان هایش سفیدتر باشد از کامپوزیت های سفید استفاده می شود.

مرحله دوم: در این مرحله دندان ها باید از هر گونه میکروب و میکروب تمیز شوند، بنابراین دندان های مورد درمان ابتدا به طور کامل تمیز می شوند و توسط یک مانع از دندان های دیگر جدا می شوند.

مرحله سوم: در این مرحله کمی ژل اسیدی روی دندان ها زده می شود تا سطح دندان ها ناهموار شود. این عمل باعث می شود که مواد ترمیمی بهتر روی دندان ها یا به اصطلاح چوب قرار گیرد.

مرحله چهارم: سپس کامپوزیت را که ماده ای خمیری شکل است با قلم مخصوص روی دندان ها قرار می دهند.

مرحله پنجم: پس از انجام این اعمال، مواد کامپوزیت به صورت لایه لایه روی سطح دندان قرار می گیرند و توسط نورهای مخصوصی که توسط دستگاه مخصوص دندانپزشکی ساطع می شود، روی دندان ثابت می شوند، سپس نوبت به فرم دهی دندان ها می رسد. تشکیل مهمترین مرحله مرکب است زیرا نتیجه نهایی مستقیماً به نتیجه بستگی دارد. دندانپزشک عمل کامپوزیت دندان را تا رسیدن به سطح و شکل مطلوب ادامه می دهد.

مرحله ششم: در این مرحله کامپوزیت سفت شده و دندان ها در معرض نور لیزر قرار می گیرند.

مرحله آخر: حالا باید پولیش و پولیش انجام شود. این عمل باعث شفافیت دندان ها می شود. دقت در این مرحله نیز در نتیجه عملیات بسیار موثر خواهد بود. در این مرحله می توانید نظر خود را در مورد نتیجه دندان کامپوزیت بیان کنید. زوایای آن تا حدودی قابل تنظیم است، بنابراین در صورت مشاهده مشکل جزئی در زوایای دندان می توانید از متخصص بخواهید تا آن را برطرف کند.

- پس از انجام کامپوزیت و انجام مراحل، دندانپزشک کامپوزیت را ارزیابی می کند تا مطمئن شود که دندان های کامپوزیت کارایی دندان های طبیعی را دارد یا خیر تا کاغذ کربن به بیمار داده شود و از او خواسته شود که دندان هایش را مسواک بزند. به آرامی کاغذ را گاز بگیرید و دندانپزشک وضعیت را بررسی می کند. اگر در این مرحله نقصی مشاهده شود، متخصص با تراز کردن دندان ها آن را برطرف می کند و کامپوزیت شما تمام می شود.



: کامپوزیت ها انواع مختلفی دارند. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم
کامپوزیت درشت دانه:

به این نوع کامپوزیت ماکروفیل می گویند که البته امروزه تقریباً بی استفاده است زیرا کار با آن نسبتاً سخت تر است. این نوع کامپوزیت نسبت به انواع دیگر دوام و مقاومت بیشتری دارد زیرا ذرات آن بزرگتر از بقیه هستند. مرطوب تر است و البته زیبایی کمتری دارد و پولیش سخت تری دارد.

: میکروفایل ها

این نوع کامپوزیت یک دندان ریزدانه است. این نوع کامپوزیت نسبت به ماکروفیل ها مزایا و معایبی دارد. اگرچه این مدل خاصیت پولیش بهتری دارد، اما مقاومت بسیار کمتری داشت. این نوع کامپوزیت دندان امروزه در بازار موجود است.

:انواع هیبرید، میکرو هیبرید و نانو هیبرید

می توان گفت این نوع نمونه اصلاح شده از دو نوع قبلی بوده و معایب خود را ندارد. این کامپوزیت ها هم خاصیت پولیش خوب دارند و هم استحکام خوبی دارند.

: نانو کامپوزیت

نانوکامپوزیت ها نمونه های کامپوزیت جدیدی هستند که مقاومت بسیار بالایی دارند، همچنین خاصیت پرداختی بالایی دارند و در برابر سایش مقاومت بیشتری دارند.

:مزایای کامپوزیت دندان

• در این روش سعی می شود بدون تراشیدن دندان ها اصلاح شود و در صورت لزوم دندان ها خیلی کم تراشیده شوند.
• قابلیت تطبیق با اندازه دندان ها
در این روش سعی می شود دندان ها بسیار طبیعی به نظر برسند.
• زمان درمان بسیار کوتاه است.
• این روش برگشت پذیر است و در صورت رنگ پریدگی یا شکستگی به راحتی قابل ترمیم است.
رنگ، شکل و چرخش دندان ها را اصلاح می کند.
• به این ترتیب دندان ها به دما حساس نیستند.
• پس از اتمام می توانید با توجه به نظر فرد تغییراتی را ایجاد کنید.
قیمت مناسب نسبت به سایر روش های زیبایی دندان
کامپوزیت دندان یک روش کم تهاجمی، جدید، سریع و کارآمد برای زیباسازی دندان است.

: عوارض کامپوزیت دندان

عوارض کامپوزیت های دندانی در بسیاری از موارد به دلیل درمان غیراصولی و عدم مراقبت های لازم است.
درمان نادرست: این امر می تواند منجر به عوارضی مانند التهاب لثه شود که بسیار شایع است و تنها راه درمان آن برداشتن کامپوزیت های قبلی، انجام درمان های لازم و قرار دادن کامپوزیت جدید است. علاوه بر این عارضه، تغییر رنگ دندان ها و مشکلات پوسیدگی نیز از عوارض درمان غیراصولی محسوب می شود.

عدم رعایت بهداشت: در برخی موارد به دلیل رعایت نکردن بهداشت دندان، پوسیدگی ایجاد می شود، مثلاً اگر از نخ دندان استفاده نکنید و غذا بین دندان ها باقی بماند، به مرور زمان پوسیدگی ایجاد می شود.

ظاهر غیر طبیعی دندان ها: این امر به دلیل عدم ظرافت در کار دندانپزشک رخ خواهد داد.

غذا خوردن سخت است: اگر کامپوزیت به درستی نصب و صیقل داده نشود، ممکن است باعث ناراحتی در خوردن شود.

:مراقبت از دندان کامپوزیت


هر بار که غذا می خورید دندان های خود را به خوبی مسواک بزنید یا حداقل دو بار در روز مسواک بزنید.
حتما یک یا دو بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.
دفعات میان وعده ها را کاهش دهید زیرا بعد از هر وعده غذایی محیط دهان اسیدی می شود و باکتری ها با فعالیت خود مینای دندان را ضعیف می کنند.
عادات بدی مانند: ناخن جویدن، جویدن یخ، جویدن با مداد و چرا را کنار بگذارید زیرا این کارها باعث پر شدن لب ها یا شکستن دندان ها و کامپوزیت ها می شود، اگر به دندان قروچه عادت دارید بهتر است از کامپوزیت های دندانی استفاده نکنید.
اگر حساسیت دندان یا دندان درد دارید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید تا علت آن بررسی شود تا قبل از اینکه دیر شود کارهای لازم روی دندان انجام شود.
هر 6 ماه یا حداقل سالی یکبار برای معاینه دهان به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

:تفاوت کامپوزیت دندان و لمینت دندان

این سوال بسیاری از افرادی است که به دنبال دانستن تکنیک های زیبایی دندانپزشکی هستند. در این قسمت به بررسی کامل آنها می پردازیم: کامپوزیت و لمینت دندان هر دو روشی هستند که هدفی را دنبال می کنند و آن زیباسازی فرم دندان ها است. و رنگ آنها را روشن کنید، اما تفاوت های اساسی وجود دارد.

:مقایسه کامپوزیت دندان و لمینت دندان

مزایای کامپوزیت دندان نسبت به لمینت های سرامیکی:
زمان انجام: این دو تکنیک از نظر زمان لازم برای انجام آنها کاملاً متفاوت هستند به طوری که یک جلسه درمانی برای انجام کامپوزیت دندان کافی خواهد بود و مواد در مطب و توسط دندانپزشک آماده می شود اما تکنیک لمینت نیاز به مواد دارد. باید در لابراتوار تهیه شود که حدود سه هفته طول می کشد و سپس دندانپزشک باید لمینت را انجام دهد که زمان بر است بنابراین در زمان درمان کامپوزیت نسبت به لمینت برتری دارد بنابراین نیازی به انتظار نیست. درمان کامپوزیت

تراشیدن دندان: در روش کامپوزیت، دندان ها نیازی به تراشیدن ندارند مگر اینکه دندان پوسیده باشد، اما در لمینت دندان ها باید حدود نیم میلی متر تراشیده شوند.

امکان تعمیر: در روش لمینیت امکان تعمیر و تعویض وجود نخواهد داشت اما در روش کامپوزیت امکان تعمیر و تعویض وجود دارد.

هزینه: هزینه لمینت های سرامیکی بیشتر از کامپوزیت است
کامپوزیت دندان

مقاله ( اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش چیست ؟ ) در سایت کلینیک دکتر پاکدل را از دست ندهید.

معایب کامپوزیت دندان نسبت به لمینت های سرامیکی:
عمر کامپوزیت کمتر از لمینت های سرامیکی است.
اگرچه کامپوزیت های امروزی دوام بیشتری نسبت به قبل دارند، اما از نظر مقاومت در برابر فشار و سایش با لمینت های سرامیکی مطابقت ندارند.
کامپوزیت ها نسبت به لمینت ها در برابر لک و تغییر رنگ مقاومت کمتری دارند.
این دو تکنیک در مواد مورد استفاده متفاوت است.