همه چیز درباره دریل های دندانپزشکی

 شاید شناخته شده ترین و اغلب ترسناک ترین ابزار دندانپزشکی در بازار باشد. با این حال، با وجود صدای چرخشی بلند که به نظر می‌رسد گوش‌های شما را از داخل به بیرون می‌کوبد، ترس از مته دندان وجود ندارد.از وحشتناک ترین ابزار دندانپزشکی گفته شد، اما محبوب ترین و همچنین پرکاربرد ترین ابزار دندانپزشکی چیست؟! روپوش سفید آزمایشگاهی می باشد، نه تنها در دندانپزشکی بلکه در همه مشاغلی که با پزشکی ارتباط دارند محبوب است.در واقع، این یکی از مفیدترین پیشرفت های تکنولوژیکی برای سلامت دهان و دندان در تمام دوران است. به علاوه، می‌توانید اعتماد کنید که دندان‌پزشکان و بهداشت‌کاران در مورد نحوه استفاده ایمن و موفقیت‌آمیز از این ابزار قدرتمند آموزش دیده‌اند.

 

 

بنابراین، مته دندان چیست؟ در حالی که مته دندانی، که گاهی به عنوان هندپیس دندانی شناخته می شود، برای سوراخ کردن سوراخ ها و آماده سازی دندان ها برای پرکردن استفاده می شود، همچنین برای از بین بردن پوسیدگی، پولیش کردن پرکردگی ها، انجام دندانپزشکی زیبایی و تغییر پروتز استفاده می شود. این واقعاً یکی از مفیدترین ابزارهای دندانپزشکی موجود است.بیشتر بخوانید: کلاه جراحی پارچه ای زنانهدو نوع مته دندان وجود دارد که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، برقی و توربین.

مته‌های توربین‌دار سریع‌ترین مته‌های موجود هستند. آنها از هوای فشرده برای چرخاندن سر مته، معروف به حفره بیش از 180000 دور در دقیقه استفاده می کنند، این فوق العاده سریع است و به همین دلیل است که این نوع هندپیس ها به عنوان مته های پرسرعت شناخته می شوند.

گشتاور فرز مورد استفاده می تواند متفاوت باشد، زیرا سرعت آن بسیار زیاد است. و از آنجایی که توربین به سرعت سوراخ را می چرخاند، اغلب نیاز به استفاده از جت های آب داخلی برای خنک نگه داشتن آن دارد. در مورد احساس در دست مته، وزن آن تقریباً به طور مساوی در سراسر بدن است. برخی از دندانپزشکان واقعاً احساس توزیع یکنواخت وزن در دستان خود را ترجیح می دهند. با توجه به قدرتی که این هندپیس بسته بندی می کند، اغلب در کل دندانپزشکی از آن استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: کاور آستین پارچه ای

نوع دیگر دریل دندانپزشکی، مته برقی، چندان قدرتمند نیست، اما همچنان عالی عمل می کند و مزایای خاص خود را دارد. دریل برقی دندانپزشکی که به عنوان مته افزایش سرعت نیز شناخته می شود، توسط یک موتور الکتریکی به نام میکروموتور کار می کند. در داخل هندپیس چرخ دنده‌های داخلی وجود دارد که به فرز اصطکاکی همچنین با مته توربین‌دار استفاده می‌شود، اجازه می‌دهد تا با سرعت ثابت، مستقل از گشتاور بچرخد.

این بدان معناست که نیرو توسط موتور داخلی و چرخ دنده های داخل آن تامین می شود. تا آنجایی که در دست احساس می شود، انتهای مته با موتور در آن کمی سنگین تر است. برخی از دندانپزشکان این احساس را ترجیح می دهند، برخی دیگر احساس توزیع یکنواخت تر مته با موتور توربین را ترجیح می دهند. این مته همچنین به اندازه مته‌های توربین‌دار داغ نمی‌شود و میزان ابزار اضافی مورد نیاز برای استفاده از آن را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: تولیدی لباس یکبار مصرف بیمارستانی

اگرچه هندپیس ها ضروری و کاملاً جذاب هستند، اما شاید این فرزها هستند که بیشترین تنوع و کاربرد را برای مته های دندانی ارائه می دهند. فرزها می توانند از مخروطی شکل، استوانه ای، گرد، لبه مربعی، زاویه ای مبهم تا زاویه حاد متغیر باشند. هر نوع فرز دلیل خاص خود را برای شکل خود دارد، چه سوراخ سوراخ کردن، خراش دادن، شکل دادن یا بیشتر.